• Textová podstránka

      • Dodatek č. 2 ke Školnímu vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání č. j. 04/16

        Identifikační údaje

        Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání

        Název programu: “ŠKOLA PRO ŽIVOT” - č. j. ŠVP 04/16

        Název školy: Základní škola a Mateřská škola Bělotín, příspěvková organizace

        Adresa školy: Bělotín 2, 753 64 Bělotín

        Ředitel: Mgr. Tomáš Navrátil

        Kontakty:

        Telefon: 581 612 127

        Fax: 581 612 127

        E-mail: podatelna@zsbelotin.cz

        Web: zsbelotin.cz

        Zařazení do sítě škol:

        IZO 102592888

        REDIZO  650044215 

        IČO 71003827

        Zřizovatel: Obec Bělotín

        Adresa zřizovatele: Bělotín 151, 753 64 Bělotín

        Kontakty:

        Telefon: 581 030 005

        Fax:  581 612 100

        E-mail: belotin@belotin.cz

        Starosta obce: Mgr. Eduard Kavala

        Platnost dodatku od 1. 9. 2022

        Dodatek č. 2 ke ŠVP byl projednán Školskou radou dne 30. 8. 2022.

        ………………………………………… ………………………………………..

        Mgr. Tomáš Navrátil, ředitel školy       razítko školy

         

        Úvod

        Naše škola se rozhodla postupně reagovat na změnu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále RVP ZV) dle Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění RVP ZV, č. j.: MŠMT-40117/2020-4 z ledna 2021. 

        První změnou, která se projeví už ve školním roce 2022/2023, bude implementace nově zpracované vzdělávací oblasti RVP ZV s názvem Informatika pouze ve 4. ročníku. přidáním nového vyučovacího předmětu Informatika a přidělením jedné vyučovací hodiny. Ve zbývajících ročnících se v nadcházejícím školním roce rozsah ani obsah vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie (nově Informatika) nezmění. Nicméně v tomto školním roce bude jedním z hlavním úkolů školy připravit rozsáhlejší změny ŠVP tak, aby zcela odpovídaly platné RVP ZV.  

        Z výše uvedeného vyplývá, že během tohoto školního roku bude i nadále platná současná verze stávajícího ŠVP (Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání “Škola pro život” č. j. 04/16), nicméně je nutné počítat s předložením nové verze ŠVP školské radě před zahájením školního roku 2023/2024.

        Všechny změny, které nastanou v souvislosti se zavedením nového předmětu Informatika do 4. ročníku, jsou popsány v tomto dodatku. 

        ​​​​​​​Vzdělávací oblast Informatika (RVP ZV - změny 2021) 

        Vzdělávací oblast Informatika se zaměřuje především na rozvoj informatického myšlení a na porozumění základním principům digitálních technologií. Je založena na aktivních činnostech, při kterých žáci využívají informatické postupy a pojmy. Poskytuje prostředky a metody ke zkoumání řešitelnosti problémů i hledání a nalézání jejich optimálních řešení, ke zpracování dat a jejich interpretaci a na základě řešení praktických úkolů i poznatky a zkušenost, kdy je lepší práci přenechat stroji, respektive počítači. Pochopení, jak digitální technologie fungují, přispívá jednak k porozumění zákonitostem digitálního světa, jednak k jejich efektivnímu, bezpečnému a etickému užívání. 

        Na prvním stupni základního vzdělávání si žáci prostřednictvím her, experimentů, diskusí a dalších aktivit vytvářejí první představy o způsobech, jakými se dají data a informace zaznamenávat, a objevují informatické aspekty světa kolem nich. Postupně si žáci rozvíjejí schopnost popsat problém, analyzovat ho a hledat jeho řešení. Ve vhodném programovacím prostředí si ověřují algoritmické postupy. Informatika také společně s ostatními obory pokládá základy uživatelských dovedností. Poznáváním, jak se s digitálními technologiemi pracuje, si žáci vytvářejí základ pro pochopení informatických konceptů. Součástí je i bezpečné zacházení s technologiemi a osvojování dovedností a návyků, které vedou k prevenci rizikového chování. 

        I na druhém stupni základního vzdělávání žáci tvoří, experimentují, prověřují své hypotézy, objevují, aktivně hledají, navrhují a ověřují různá řešení, diskutují s ostatními a tím si prohlubují a rozvíjejí porozumění základním informatickým konceptům a principům fungování digitálních technologií. Při analýze problému vybírají, které aspekty lze zanedbat a které jsou podstatné pro jeho řešení. Učí se vytvářet, formálně zapisovat a systematicky posuzovat postupy vhodné pro automatizaci, zpracovávat i velké a nesourodé soubory dat. Díky poznávání toho, jak a proč digitální technologie fungují, žáci chápou základní principy kódování, modelování a s větším porozuměním chrání sebe, své soukromí, data i zařízení. 

        V průběhu základního vzdělávání žáci začínají vyvíjet funkční technická řešení problémů. Osvojují si časté testování prototypů a jejich postupné vylepšování jako přirozenou součást designu a vývoje v informačních technologiích. Zvažují a ověřují dopady navrhovaných řešení na jedince, společnost, životní prostředí. 

        Cílové zaměření vzdělávací oblasti 

        Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:  

        • systémovému přístupu při analýze situací a jevů světa kolem něj  
        • nacházení různých řešení a výběru toho nejvhodnějšího pro danou situaci  
        • ke zkušenosti, že týmová práce umocněná technologiemi může vést k lepším výsledkům než samostatná práce  
        • porozumění různým přístupům ke kódování informací i různým způsobům jejich organizace  
        • rozhodování na základě relevantních dat a jejich korektní interpretace, jeho obhajování pomocí věcných argumentů  
        • komunikaci pomocí formálních jazyků, kterým porozumí i stroje  
        • standardizování pracovních postupů v situacích, kdy to usnadní práci  posuzování technických řešení z pohledu druhých lidí a jejich vyhodnocování v osobních, etických, bezpečnostních, právních, sociálních, ekonomických, environmentálních a kulturních souvislostech  
        • nezdolnosti při řešení těžkých problémů, zvládání nejednoznačnosti a nejistoty a vypořádání se s problémy s otevřeným koncem  
        • otevřenosti novým cestám, nástrojům, snaze postupně se zlepšovat

         

        Rámcový učební plán

        Vzdělávací oblast

        Vzdělávací obor

         

         

        Ročník

        1

        2

        3

        4

        5

        I. st.

        6

        7

        8

        9

        II. st.

        Jazyk a jazyková komunikace

        Český jazyk

        8

        9

        10

        7

        7

        33+8D

        5

        4

        4

        5

        15+3D

        Anglický jazyk

        1

        1

        3

        3

        3

        9+2D

        3

        3

        3

        3

        12

         

        Další cizí jazyk

         

         

         

         

         

         

         

        2

        2

        2

        6

        Matematika a její aplikace

        Matematika

        4

        5

        5

        5

        5

        20+4D

        5

        4

        4

        4

        15+2D

        Informační a komunikační

        technologie

        Informatika

         

         

         

        1 

        1

        2

        1

        1

        2

        2

        1+5D

        Člověk a jeho svět

        Prvouka

        2

        2

        2

         

         

        6

         

         

         

         

         

        Přírodověda

         

         

         

        1   

        2

        3

         

         

         

         

         

        Vlastivěda

         

         

         

        2

        2

        4

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        12+1D

         

         

         

         

         

        Člověk a společnost

        Dějepis

         

         

         

         

         

         

        2

        2

        2

        2

        8

        Občanská výchova

         

         

         

         

         

         

        1

        1

        1

        1

        4

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        11+1D

        Člověk a příroda

        Chemie

         

         

         

         

         

         

         

         

        2

        2

        4

        Fyzika

         

         

         

         

         

         

        2

        2

        2

        1

        7

        Přírodopis

         

         

         

         

         

         

        2

        2

        2

        1

        7

        Zeměpis

         

         

         

         

         

         

        2

        2

        2

        2

        8

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        21+5D

        Umění a kultura

        Hudební výchova

        1

        1

        1

        1

        1

        5

        1

        1

        1

        1

        4

        Výtvarná výchova

        1

        1

        1

        2

        2

        7

        2

        2

        1

        1

        6

         

         

         

         

         

         

         

        12

         

         

         

         

        10

        Člověk a zdraví

        Tělesná výchova

        2

        2

        2

        2

        2

        10

        2

        2

        2

        2

        8

        Výchova ke zdraví

         

         

         

         

         

         

        1

        1

        0

        1

        3

         

         

         

         

         

         

         

        10

         

         

         

         

        10+1D

        Člověk a svět práce

        Pracovní činnosti

        1

        1

        1

        1

        1

        5

        0

        1

        1

        1

        3

        Volitelný předmět

        D-Cvičení z matematiky

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        1*

        1V

         

        D-Konverzace v anglickém jazyce

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        1*

        1V

        Disponibilní

        Volná

         

         

         

         

         

        15D

         

         

         

         

        18D

         

        Celkem

        20

        22

        25

        25

        26

        118

        29

        30

        31

        32

        122

        Informatika 

        Charakteristika předmětu: 

        Charakteristika předmětu se oproti stávající verzi ŠVP 4.0 mění pouze ve dvou místech:

        1. Věta Předmět Informatika je vyučován jako samostatný předmět od 5. do 9. ročníku. je změněna na Předmět Informatika je vyučován jako samostatný předmět od 4. do 9. ročníku.
        2. Odstavci začínající Vzdělávací cíle pro 5. a 6. ročník… bude předchází odstavec Vzdělávací cíle pro 4. ročník jsou rozděleny do dvou směrů - základům informatického světa a základní orientaci v digitálním světě a jeho užívání v digitálním prostředí uvnitř školy. Tomu je uzpůsobeno učivo. Ve směru informatického myšlení žáci získají základní dovednosti v prostředí blokového programování virtuální postavy i robota a porozumí základním principům datových modelů a správě dat. Ve směru digitálního světa je učivo zacíleno na pochopení základních souvislostí v digitálním světě (technika, díla, propojení a pravidla) a na získání základních dovedností při užívání školního cloudu a základům tvorby textového a grafického obsahu.

        Výchovné a vzdělávací strategie

        Průřezová témata

        Tyto části se oproti stávající verzi ŠVP 4.0 nemění.

        Informatika 4. ročník - osnovy

        Osnovy konkretizují vzdělávací obsah Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v rámci digitálního vzdělávání. Pro potřebu školy je rozdělen do dvou směrů:

        1. Informatický svět se zaměřuje především na rozvoj informatického myšlení. Opírá se o tematické okruhy DATA, INFORMACE A MODELOVÁNÍ, ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍINFORMAČNÍ SYSTÉMY;
        2. Digitální svět se zaměřuje především na porozumění základním principům digitálních technologií. Primárně se opírá o tematický okruh DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE, přičemž rozvíjí i vybrané složky digitálních kompetencí.

        Pro Informatický svět je vyčleněno 60% hodinové dotace a je rozdělen na tematické celky:

        • Data, informace a modelování;
        • Algoritmizace a programování;
        • Systémy pro správu dat.

        Pro Digitální svět je vyčleněno 40% hodinové dotace a je rozdělen na tematické celky:

        • Ovládání digitálních technologií a jejich běžné užívání;
        • Správa digitálního obsahu, digitální sdílení a komunikace;

        Tvorba digitálního obsahu.

        Osnovy pro směr Informatický svět

        Téma

        Očekávané výstupy, kdy žák:

        Učivo, jež učitel zahrne do výuky:

        Tematický celek: Data, informace a modelování

        Data a informace z pohledu informatiky

        V rámci interpretace dat:

        • intuitivně odlišuje data jako základu informatického světa od informací jako základu digitálního světa.
        • data a jejich získávání - záznam, pozorování;
        • vyhodnocení dat, předání informace.

        Kódování a interpretace

        V rámci kódování a interpretace dat:

        • bez využití šifrovacího hesla běžný text zakóduje a odkóduje.
        • kódování a dekódování;
        • semaforová a Morseova abeceda.

        Modelování

        V rámci datových modelů:

        • ze schématu a grafu vyčte objekty a vztahy mezi nimi;   
        • pomocí obrazových modelů popíše jemu známou realitu
        • model, realita;
        • obrazový model - schéma;
        • prvky a vztahy znázornění mezi nimi;
        • stromová struktura souborového systému;
        • databázová struktura informačního systému.

        Tematický celek: Algoritmizace a programování

        Algoritmizace

        V rámci algoritmizace a programování:

        • rozumí základním krokům spojených s programováním.
        • programování, programovací jazyk, programátor
        • kroky při programování

        Blokové programování

        Při řešení problémů krokováním:

        • rozpozná, kdy je výhodné použít krokování a odhadne jeho klíčové parametry;
        • vyhledá v posloupnosti příkazů chyby a opraví je.

        V blokově orientovaném programovacím jazyce:

        • převádí sestavenou posloupnost příkazů do programu a následně program ladí.
        • problém řešený krokováním;
        • dekompozice problému na části;
        • postup, příkaz;
        • vstupy a výstupy;
        • krok, cyklus, podprogram;
        • testování, chyba, ladění;
        • blokové programování, program, kód;
        • objekt, vlastnost, zpráva.

        Roboti a jejich ovládání

        • využívá vývojové prostředí pro ovládání robota;
        • nahraje do robota vlastní sestavený program.
        • vývojové prostředí robota;
        • robot, stav, čidlo;
        • nahrání programu, běh programu;
        • ověření chodu programu.

        Tematický celek: Systémy pro správu dat

        Souborové systémy

        V rámci školního souborového systému:

        • skrze stromovou strukturu přistupuje ke školním diskům, školním složkám i školním souborům;
        • vnímá rozdíl mezi kořenem, složkou a souborem.
        • disk, vyměnitelné médium, kapacita;
        • kořen, složka, soubor, stromová struktura;
        • složka, název složky;
        • soubor, název souboru.

        Informační systémy

        V rámci školního informačního systému:

        • vysvětlí jeho účel a uvede příklady nejdůležitějších datových objektů;
        • intuitivně odlišuje tabulku, položku a záznam.
        • informační systém, kartotéka, evidence dat;
        • databáze, tabulka, záznam, položka.

        Osnovy pro směr Digitální svět

        Téma

        Očekávané výstupy, kdy žák:

        Učivo, jež učitel zahrne do výuky:

        Tematický celek: Ovládání digitálních technologií a jejich běžné užívání

        Pravidla ve školním digitálním prostředí

        • pro svou práci používá doporučené programové vybavení školy;
        • dodržuje pravidla pro bezpečné používání přidělených uživatelských účtů.
        • bootování, přihlášení, restart, režim spánku, odhlášení;
        • uživatelský účet, silné heslo, slabé heslo;
        • administrátor operačního systému, školního cloudu a školního informačního systému.

        Technické a programové vybavení

        V rámci digitálních zařízení:

        • poučeně zahájí a ukončí práci se školní technikou;
        • pojmenuje části počítačů a popíše, jak spolu souvisí;
        • pojmenuje jednotlivá digitální zařízení, se kterými pracuje a vysvětlí, k čemu slouží;
        • vysvětlí rozdíl mezi technickým a programovým vybavením a pro svou práci používá doporučené aplikace;
        • rozpozná chybový stav a ví, jak postupovat.
        • hardware, software.
        • osobní počítač, notebook, dotykové zařízení;
        • klávesnice, myš, mikrofon, monitor, tiskárna, reproduktor;
        • USB disk, CD a DVD disk.

        Ovládání grafického uživatelského prostředí

        Při práci s ukazateli/kurzory:

        • odlišuje různé stavy ukazatele obrazovky i v rámci textu;
        • označuje část obrazovky nebo textu pro využití schránky v rámci jedné aplikace;
        • přepne se mezi znakovými sadami.

        Intuitivně využívá okna a dialog.

        • ukazatel, kurzor;
        • klepnutí, poklepání, vyvolání nabídky;
        • kombinace kláves, horká klávesa;
        • znaková sada;
        • výběr textu a obrázku;
        • snímání obrazovky;
        • GUI;
        • pracovní plocha, hlavní panel, nabídka aplikací;
        • okno, přepínání oken.

        Tematický celek: Správa digitálního obsahu, digitální sdílení a komunikace

        Správce souborů

        • přistupuje ke svému osobnímu úložišti;
        • připojuje a odpojuje vyměnitelné médium.
        • správce souborů (průzkumník);
        • disk, hlavní disk, vyměnitelné médium.

        Sdílení a komunikace

        • pro svou práci používá doporučené sdílené prostředí a služby;
        • posílá poštovní a krátké textové zprávy více adresátům najednou a odpoví všem najednou;
        • vkládá do zpráv obrázky;
        • využívá nástroje pro řízení třídy a videokonferenční spolupráci.
        • e-mail, zpráva, adresát, odesílatel, předmět;
        • odeslání, odpověď, přeposlání;
        • chat, SMS;
        • classroom management, videokonference.

        Vyhledávání informací

        • zapíše konkrétní URL adresu.
        • prohlížeč;
        • adresní řádek, URL adresa.

        Tematický celek: Tvorba digitálního obsahu

        Zpracování digitálního obrazu

        Při práci s bitmapovým editorem:

        • založí nový soubor;
        • orientuje se v jeho prostředí;
        • upraví obrázek úpravou čar a jednoduchých tvarů.

        Při práci s obrázkem:

        • vkládá jej do jiného digitálního obsahu (text).
        • grafický bitmapový editor a jeho účel;
        • objekty - čára a tvar;
        • vlastnosti - vrchol, ohraničení, barva, výplň;
        • informace - výřez, schránka.

        Zpracování digitálního textu

        Při práci s textovým editorem:

        • založí nový soubor;
        • orientuje se v jeho prostředí;
        • naformátuje jednoduchý dokument.

        Při práci s dokumentem:

        • vytiskne jej.
        • textový editor a jeho účel;
        • objekty - znak, odstavec, stránka;
        • vlastnosti - písmo, velikost, barva, zarovnání.
        • informace - schránka, tisk.